Nyttig informasjon fra Cochlear – til deg som snart mottar implantat og lydprosessor

 

Hørselsreisen din har startet, og vi ønsker å hjelpe deg i hvert trinn på reisen

 

Tiden både før- og etter du har fått et cochleaimplantat, kan både være fylt av spenning, nervøsitet og ikke minst enormt mange spørsmål. Vi hos Cochlear ønsker derfor å kunne være en støtte. Enten det er du selv som skal få implantat, eller du er foresatt eller pårørende, kan du finne nyttig informasjon om veien fremover på denne siden. Her finner du svar på spørsmål du kanskje har i denne perioden. I tillegg finner du også kontaktinformasjon til Cochlear, som du er mer enn velkommen til å kontakte når som helst i prosessen.

På denne siden finner du informasjon om følgende temaer:

  • Hva du kan forvente i forbindelse med operasjonen
  • Forskjellige CI lydprosessorer og tilgjengelige farger, slik at du kan velge det som passer best for deg (Nucleus 7® og Kanso™)
  • Hvordan den første tiden med lydprosessor sannsynligvis blir
  • Nucleus® Smart App – interaktiv fjernkontroll til Nucleus 7® lydprosessor
  • Tjenestene Cochlear tilbyr (bestilling av tilbehør, ferieprosessor, ødelagt prosessor m.m.)

Bla nedover på siden for å finne informasjonen som er interessant for deg.

 

 

 

 

CI operasjon 

 

Cochlear™ Nucleus®-implantatkirurgi er en rutineoperasjon og en veletablert prosedyre. Vanligvis er det en dagkirurgi hvor du reiser hjem samme dag, eller er innlangt ett døgn. Kirurgen din og det medisinske teamet kommer til å gjennomføre en undersøkelse før operasjonen for å sikre at du er frisk til å gjennomgå inngrepet. Selve operasjonen kan ta to til fire timer, i tillegg til tid i forberedelses- og oppvåkningsområdene. Mens du blir operert, kan støttepersonen og/eller familien din vente på sykehuset. 

Operasjonen utføres under narkose. Kirurgen vil foreta et lite innsnitt bak øret, og i enkelte tilfeller må det barberes bort håret på et lite område ved innsnittsstedet. Implantatet plasseres deretter under huden, og elektroden føres inn i det indre øret. Kirurgiteamet vil utføre tester for å måle din respons på implantatet.

Innsnittet lukkes, ofte med sting som oppløses av seg selv, slik at det ikke er nødvendig å fjerne disse senere. Siden du har hatt anestesi, vil du bli ført til et oppvåkningsrom etter operasjonen. Det kan hende at du føler deg sløv og kvalm når du våkner og innsnittsstedet kan være sårt og ømt. Støttepersonen vil kunne være med deg igjen. Du vil få instruksjoner om hvordan du skal pleie forbindingen og innsnittsstedet, sammen med resepter på legemidler og mulige aktivitetsrestriksjoner. Vanligvis vil kirurgen kreve en helingsperiode på 4–6 uker før du får lydprosessoren din.

 

Her er noen nyttige tips til sykehusbesøket:

 

  • Snakk med det medisinske teamet ditt
    > Hvis du tar et reseptbelagt legemiddel, diskuter med det medisinske teamet hva du skal ta på operasjonsdagen.
    > Ta opp alle spørsmål eller bekymringer du skulle måtte ha om den kommende operasjonen.

 

  • Vær forberedt
    > Vær ute i god tid og ha tydelige anvisninger på hvor du skal på operasjonsdagen.
    > Ta med noen gjenstander for bilturen hjem, slik som vann og kjeks for mulig sensitiv mage, myke puter og et lite teppe.
    > Hvis mobiltelefon tillates, ta med deg en lader i tilfelle du blir på sykehuset lenger enn planlagt.

 

  • Tenk over klesvalget ditt
    > Ta med slippers, slik at du ikke trenger å bøye deg ned.
    > Ha på komfortable klær og en overdel med knapper slik at du ikke trenger å trekke noe over hodet.
    > Hvis du bruker briller, kan det hende at du vil fjerne brillestangen på den siden du skal operere, slik at du kan bruke dem etter operasjonen uten å berøre innsnittsstedet.

 

  • Støtteperson
    > Hvis du bruker et høreapparat, vil du nok ikke være i stand til å bruke det. Kirurgiteammedlemmer kan måtte snakke med deg med masker som dekker til munnen deres. Det kan hjelpe å ha med en støtteperson som kan bistå i kommunikasjonen og lette eventuell angst du måtte ha mens du venter på operasjonen. Det kan også være nyttig å ta med seg en notatblokk og penn.
    > Sjekk med kirurgen eller det medisinske teamet for å se om du vil ha behov for at noen kjører deg hjem etter operasjonen. Det kan også være fint å ha en person som kan hjelpe deg å finne til rette hjemme, ser til at eventuelle resepter du har fått er klargjorte og bistår deg med å komme deg i gang med instruksjonene du har fått for tiden etter operasjonen.

 

 

 

 

Informasjon om Kanso™ og Nucleus® 7 – Velg den modellen og fargen som passer for deg

 

Vi er glade for at du har valgt Cochlear™ som leverandør av din implanterbare hørselsløsning. For deg som venter på en cochleaimplantasjon har du nå et valg, og det er hvilken lydprosessormodell du ønsker.

Å velge lydprosessor er en avgjørelse som kan gjenspeile din personlighet og dine behov. Én modell passer ikke til alle, derfor har vi utviklet ulike lydprosessorer. Din hørselsspesialist kan hjelpe deg med å velge det riktige alternativet som dekker dine individuelle behov, det kan også være at hørselsspesialisten din ønsker å ta dette valget for deg. Dersom du selv kan velge, finner du informasjon som kan hjelpe deg i ditt valg nedenfor.

 

Kanso™

 


 

Kanso™ er en liten og diskret «off-the-ear» lydprosessor, uten kabler og uten noe hengende på øret. Den er enkel å bruke og utviklet for å sitte pent plassert inntil hodet for økt komfort og sikkerhet. Personer som har prøvd Kanso™, forteller at de verdsetter hvordan lydprosessoren «frigjør øret» sammenlignet med modeller som henger på øret.

Kanso™ har tilsvarende teknologi som Cochlear™ Nucleus® 6 lydprosessoren, og har SmartSound iQ med SCAN og to retningsmikrofoner. I utfordrende lyttesituasjoner og ved behov for teleslynge kan du ha nytte av enhetene i True Wireless-serien til Cochlear. Enhetene kan eksempelvis brukes til å overføre lyd fra TV eller mobiltelefon direkte til lydprosessoren, eller til å høre bedre på avstand og i støyende omgivelser. Kanso™ bruker engangsbatterier. Lydprosessoren er tilgjengelig i åtte farger slik at du kan velge den nyansen som passer best til ditt hår – og din stil.

Dersom du ønsker mer informasjon om Kanso™ finner du dette her.
Vi har laget et eget album på vår Facebook side med fargealternativene for Kanso™ og bilder av hvordan denne ser ut på, dette finner du her.

 

Nucleus® 7

 

 

Nucleus® 7 er en liten og lett «bak øret»-lydprosessor som kombinerer komfort og brukervennlighet med god hørselsfunksjon. Spolen til lydprosessoren er smal og lett, hvilket gir god komfort, spesielt ved bruk av lue eller hjelm.

Lydprosessoren er «Made for iPhone», som gjør at du kan direkteoverføre lyd fra telefonsamtaler, video, musikk og underholdning rett til lydprosessoren fra en kompatibel Apple-enhet. Du kan også bruke enhetene i True Wireless-serien til Cochlear for å overføre lyd og som et hjelpemiddel i utfordrende lyttesituasjoner. Lydprosessoren kan kontrolleres med appen Nucleus Smart App slik at du enkelt kan justere på lydbildet, loggføre lyttesituasjoner for lyttetrening og spore opp lydprosessoren din dersom du har mistet denne. Nucleus® 7 har SmartSound iQ med SCAN og to retningsmikrofoner.

Lydprosessoren kan bruke både engangsbatterier og oppladbare batterier, og den har en rekke festealternativer som gjør den godt egnet for barn eller aktive personer. Den er tilgjengelig i 6 farger slik at du kan velge den nyansen som passer best til ditt hår – og din stil.

Dersom du ønsker mer informasjon om Nucleus® 7, finner du dette her.
Vi har laget et eget album på vår Facebook side med fargealternativene for Nucleus® 7 og bilder av hvordan denne ser ut på, dette finner du her.

 

 

Ovenfor finner du en kortfattet sammenligning av de to lydprosessorene.
Dersom du ønsker å se hele sammenligningen kan du gjøre dette her.

 

 

 

 

 

 

Lydpåsetting – Når du mottar lydprosessoren 

 

På din første tilpasningstime vil de første fininstillingen av innstillingene på lydprosessoren bli gjort. Du vil begynne med å lytte til en serie av pipetoner, og deretter til slutt stemmene til klinikkpersonalet og dine kjære som er der med deg. Hjernen din kan trenge tid til å justere seg, eller det kan være du kan begynne å gjenkjenne lydene som du har gått glipp av. Du vil kanskje oppleve at noen lyder er høyere enn andre; dette er å forvente, men se til at du sier fra til sykehuspersonalet hvis det er ubehagelig. Sykehuspersonalet vil også gi deg en innføring i hvordan du bruker og håndterer lydprosessoren din.

Hørselsreisen din har bare så vidt begynt når du får lydprosessoren din. For at du og hjernen din skal bli vant til alle lydene du ikke har hørt på lenge, kreves det både tålmodighet og innsats.  I starten vil det å lytte med den nye lydprosessoren oppleves annerledes og ukjent i forhold til det du forventet. Du kan høre lyder du ikke har hørt før, mens andre ting ofte ikke høres ut slik som du husker dem. Dette er svært vanlig for mange brukere. En god del av førstegangsbrukerne av CI har hatt hørselstap i diskanten (noe som betyr at man hører de lyse tonene dårlig) over mange år, på grunn av dette vil ofte de lyse lydene virke alt for sterke. Men dersom du bruker prosessoren regelmessig, vil lydene bli lettere å kjenne igjen og oppfatte. Hjernen din vil kombinere eksisterende lydminne med nye inntrykk og vil med trening oppfatte lydene rundt deg via ditt cochleaimplantat. Med tiden vil hjernen tilpasse seg og hørsel med lydprosessoren vil bli den nye «normalen» for deg.

I løpet av det første året etter lydpåsetting vil du sannsynligvis ha flere timer hos CI-teknikeren for å justere og fininnstille lydprosessorens programmer for å sikre optimal hørselsfunksjon. Hvor ofte og antall timeavtaler vil variere avhengig av hvilke behov du har for oppfølging. 

Vi vil oppfordre deg å lese bruksanvisningen for lydprosessoren din, som du mottar ved lydpåsettingen. Her finner du svært nyttig informasjon, blant annet en oversikt over de ulike delene som lydprosessoren består av, hvordan du kan vedlikeholde de ytre delene, feilsøking og om spesifikke situasjoner, slik som røntgen hos tannlegen, sikkerhetskontroller på flyplasser og MR. Dersom du har spørsmål utover hva du finner i bruksanvisningen må du gjerne ta kontakt med oss hos Cochlear, så svarer vi deg innen kort tid!

 

 

 

Nucleus Smart App 

 

 

 

Med Nucleus® Smart App kan du kontrollere Nucleus® 7 lydprosessorens innstillinger i en rekke ulike lydmiljøer direkte fra en kompatibel Apple- eller Android™ enhet. Med Nucleus® Smart App kan du justere på lydprosessoren din uten å ha med deg en separat fjernkontroll.
Du kan raskt og enkelt: 
  • Skifte mellom programmer
  • Justere lydprosessorens volum
  • Kontrollere status på lydprosessorenog batterinivå
  • Få tilgang til hørselsinformasjon som tid i tale og antall ganger spolen har falt av hodet
  • Finne en mistet lydprosessor med funksjonen «Finn prosessoren min»
  • Starte og stoppe lydoverføring fra Cochlear True Wireless™ enheter

Du finner en oversikt over hvilke enheter som er kompatible med appen her. Appen er gratis og tilgjengelig på App Store og Google Play.

Det finnes en interaktiv demonstrasjon av appen på våre nettsider, hvor du kan se dens ulike funksjoner. Denne finner du her.

 

Last gjerne ned- og bli kjent med appen i forkant av lydpåsetting


Appen har en demomodus, slik at du kan laste den ned før du har mottatt Nucleus® 7 lydprosessoren din og bli kjent med den før lydpåsetting. Dersom du ønsker å benytte deg av Nucleus® Smart App med Nucleus® 7 lydprosessoren din, kan du gjerne laste ned appen og klargjøre brukeren din før lydpåsetting. Da kan du gjøre deg kjent med appen i demo-modus før første time på CI-klinikken, slik at du og klinikkpersonalet unngår å miste verdifull tid på å gjennomgå appen ved lydpåsetting.

 

 

 

 

 

Cochlear sine tjenester – dette kan vi hjelpe deg med

 

Bestilling av tilbehør

Hos oss kan du bestille alt tilgjengelig tilbehør til lydprosessoren din. I nettbutikken kan du gå inn på din produktmodell og finne alle tilgjengelige produkter med gode produktbeskrivelser for disse. Her kan du se om det finnes ekstra festeanordninger til lydprosessoren din, hva slags batterier som kan brukes, badetilbehør og mye mer. Hvor vidt varen dekkes av helseforetaket ditt eller om du må dekke denne selv, ser du på varens pris, som vil være satt til kr 0 dersom klinikk dekker varen. Alle varer sendes med 1-3 dagers leveringstid og vi har flere ulike betalingsløsninger.

Nettbutikken vår finner du her.

 

Ferieprosessor

Skal du på reise eller ferie, og er redd for at lydprosessoren din kan bli ødelagt, mistet eller stjålet på et sted hvor du vanskelig kan få tak på en ny? Da kan du leie en reserve-lydprosessor fra Cochlear for reisen.

Priser, mer informasjon og bestilling av ferieprosessor finner du her.

 

Ødelagt lydprosessor

Vi hjelper deg dersom din lydprosessor er ødelagt eller du behøver hjelp med feilsøking på lydprosessoren.

Ta kontakt med oss og rapporter hva som er veien, da de fleste problemer ofte kan løses med litt feilsøking. Vi har elektronisk reparasjonsskjema i nettbutikken vår, her, eller du kan kontakte oss på hvilken som helst av plattformene som du finner i kontaktinformasjonen vår nedenfor.  Dersom din CI lydprosessor behøver reparasjon, vil vi sende deg en ny lydprosessor med dine innstillinger i posten. Denne beholder du. Vedlagt i pakken finner du returemballasje slik at du kan returnere din defekte lydprosessor til oss. Denne beholder vi. Erstatningsprosessor sendes vanligvis ut samme dag, eller innen 1 virkedag etter du har meldt ifra om feilen, og Cochlear dekker portoen. 

Dersom du har mistet din lydprosessor må du ta kontakt med sykehuset ditt, de vil hjelpe deg med å få et nytt apparat.

 

Spørsmål og hjelp

Vi kan nås på en rekke ulike plattformer (se nedenfor) og svarer gledelig på ethvert spørsmål du skulle kunne ha angående implantatet eller lydprosessoren din. Det finnes ikke spørsmål som er for små, og det finnes ikke spørsmål som er for dumme. Ta kontakt, så lover vi at vårt imøtekommende og kunnskapsrike team vil strekke seg så langt det lar seg gjøre for å hjelpe deg med din henvendelse.

 

 

 

 

 

 

Vi er her for å hjelpe!

 

Kundeserviceteamet vårt er tilgjengelig for å svare på dine spørsmål eller bekymringer. Vi er enkle å nå, og håper at du ikke nøler med å kontakte oss uansett hva henvendelsen din skulle være. 

Besøksadresse:
Cochlear Norway AS

Brynsveien 13
0667 Oslo

(Åpningstider: virkedager fra 10:00—16:00)

Postadresse:
Cochlear Norway AS

Postboks 6614, Etterstad
0607 Oslo

Tlf.: +47 22 59 47 00 (Åpningstider: virkedager fra 10:00 – 16:00)
SMS: +47 906 12 843
E-post: norway@cochlear.com

Facebook Messenger: Klikk her
Kontaktskjema nettside: Klikk her

Nettsiden vår
På nettsiden vår, www.cochlear.no, finner du blant annet informasjon om våre produkter og tjenester.

Nettbutikken vår
I nettbutikken vår, nettbutikk.cochlear.no, kan du bestille tilbehør til lydprosessoren din, leie ferieprosessor til å ha i bakhånd på reiser, etterspørre reparasjonslydprosessor m.m.

 

 

 

 

 

Oppsøk helsepersonell for råd om behandling for hørselstap. Resultatene kan variere, og helsepersonellet vil informere deg om de faktorer som kan påvirke resultatet som du får. Les alltid instruksjonene før bruk. Ikke alle produkter er tilgjengelige i alle land. Ta kontakt med din lokale Cochlear-representant for produktinformasjon.

Du finner ytterligere informasjon, forholdsregler og advarsler i bruksanvisningen.

Cochlear Nucleus Smart-appen er tilgjengelig i App Store og Google Play. For kompatibilitetsinformasjon, gå inn på www.cochlear.com/compatibility.

Cochlear, Hear now. Og always, Nucleus, Kanso, den elliptiske logoen og merker med et ®- eller ™-symbol er enten varemerker eller registrerte varemerker som tilhører Cochlear Limited (med mindre annet er angitt).