Nyttig informasjon fra Cochlear

 

Hørselsreisen din har startet, og vi ønsker å hjelpe deg i hvert trinn på reisen

 

Tiden både før- og etter du har fått et cochleaimplantat, kan både være fylt av spenning, nervøsitet og ikke minst enormt mange spørsmål. Vi hos Cochlear ønsker derfor å kunne være en støtte. Enten det er du selv som skal få implantat, eller du er foresatt eller pårørende, kan du finne nyttig informasjon om veien fremover på denne siden. 

Her finner du informasjon om følgende temaer:

  • Cochlear sine lydprosessorer – Nucleus® 7 og Kanso™ 2
  • Nucleus® Smart App – fjernkontroll til lydprosessoren
  • Deler og tilbehør – Nucleus® 7 og Kanso™ 2
  • Hjelp og support fra Cochlear – Bestilling av tilbehør, ferieprosessor, ødelagt prosessor m.m.

Bla nedover på siden for å finne informasjonen som er interessant for deg.

 

 

Cochlear sine lydprosessorer og tilgjengelige farger – Kanso™ 2 og Nucleus® 7

 

 

 

 

For deg som venter på en cochleaimplantasjon har du nå et valg, og det er hvilken lydprosessormodell du ønsker. Lydprosessoren du velger kan gjenspeile din personlighet og dine ønsker. Én modell passer ikke til alle, derfor har vi utviklet ulike lydprosessorer. Din hørselsspesialist kan hjelpe deg med å velge det riktige alternativet som dekker dine behov, det kan også være at hørselsspesialisten din ønsker å ta dette valget for deg. Dersom du selv kan velge, finner du informasjon som kan hjelpe deg i ditt valg nedenfor.

 

Kanso™ 2

 

 

 

Kanso™ 2 er en liten og diskret «off-the-ear» lydprosessor, uten kabler og uten noe hengende på øret. Den er enkel å bruke og utviklet for å sitte pent plassert inntil hodet for økt komfort og sikkerhet. Kanso™ 2 har følgende funksjoner: 

  • Mulighet til direkte lydoverføring (se mer informasjon om dette og oversikt over kompatible Smart-telefonmodeller i linken nedenfor)
  • Mulighet for bruk av Nucleus Smart App som fjernkontroll (se mer informasjon om dette og oversikt over kompatible Smart-telefonmodeller i linken nedenfor)
  • Integrert oppladbart batteri, og kombinert tørkeboks og lader
  • Portabel lader, slik at apparatet kan lades mens det er i bruk
  • Forbedret støv- og vannmotstand
  • Forward Focus – en funksjon som reduserer forstyrrende bakgrunnsstøy

Kanso™ 2 har SmartSound iQ med SCAN og to retningsmikrofoner. I utfordrende lyttesituasjoner og ved behov for teleslynge kan enhetene i True Wireless-serien til Cochlear brukes. Disse kan eksempelvis brukes til å overføre lyd fra TV eller datamaskin direkte til lydprosessoren, eller til å høre bedre på avstand og i støyende omgivelser. Mer informasjon om True Wireless serien er å finne her.

Kanso™ har et integrert oppladbart batteri. Lydprosessoren er tilgjengelig i fem farger slik at du kan velge den nyansen som passer best til ditt hår – og din stil.

Dersom du ønsker mer informasjon om Kanso™ 2 finner du dette her.

 

 

 

Nucleus® 7

 

 

Nucleus® 7 er en liten og lett «bak øret»-lydprosessor som kombinerer komfort og brukervennlighet med god hørselsfunksjon. Spolen til lydprosessoren er smal og lett, hvilket gir god komfort, spesielt ved bruk av lue eller hjelm. Nucleus® 7 har følgende funksjoner: 

  • Mulighet til direkte lydoverføring (se mer informasjon om dette og oversikt over kompatible Smart-telefonmodeller i linken nedenfor)
  • Mulighet for bruk av Nucleus Smart App som fjernkontroll (se mer informasjon om dette og oversikt over kompatible Smart-telefonmodeller i linken nedenfor)
  • Kan brukes både med oppladbare batterier eller med engangsbatterier
  • Forward Focus – en funksjon som reduserer forstyrrende bakgrunnsstøy
  • En rekke ulike feste-alternativer som gjør lydprosessoren godt egnet for barn eller aktive personer

I utfordrende lyttesituasjoner kan enhetene i True Wireless-serien til Cochlear brukes. Disse kan eksempelvis brukes til å overføre lyd fra TV eller datamaskin direkte til lydprosessoren, eller til å høre bedre på avstand og i støyende omgivelser. Mer informasjon om True Wireless serien er å finne her. Nucleus® 7 har SmartSound iQ med SCAN og to retningsmikrofoner. Lydprosessoren er tilgjengelig i 6 farger slik at du kan velge den nyansen som passer best til ditt hår – og din stil.

Dersom du ønsker mer informasjon om Nucleus® 7, finner du dette her.

 

 

Sammenligning funksjoner – Nucleus® 7 og Kanso™ 2

 

 

 

 

 

Nucleus Smart App 

 

 

 

Med Nucleus® Smart App kan du kontrollere både Nucleus® 7 og Kanso™ 2 lydprosessorenes innstillinger, direkte fra en kompatibel Apple- eller Android™ enhet. Med appen kan du justere på lydprosessoren din uten å ha med deg en separat fjernkontroll.
Du kan raskt og enkelt: 
  • Skifte mellom programmer
  • Justere lydprosessorens volum
  • Kontrollere status på lydprosessorenog batterinivå
  • Få tilgang til hørselsinformasjon som tid i tale og antall ganger spolen har falt av hodet
  • Finne en mistet lydprosessor med funksjonen «Finn prosessoren min»
  • Starte og stoppe lydoverføring fra Cochlear True Wireless™ enheter

Du finner en oversikt over hvilke enheter som er kompatible med appen her. Appen er gratis og tilgjengelig på App Store og Google Play.

Det finnes en interaktiv demonstrasjon av appen på våre nettsider, hvor du kan se dens ulike funksjoner. Denne finner du her.

 

OBS: Last gjerne ned- og bli kjent med Nucleus Smart App i forkant av den første lydpåsettingstimen din!


Appen har en demomodus, slik at du kan laste den ned før du har mottatt Nucleus® 7 lydprosessoren din og bli kjent med den før lydpåsetting. Dersom du ønsker å benytte deg av Nucleus® Smart App med Nucleus® 7 lydprosessoren din, kan du gjerne laste ned appen og klargjøre brukeren din før lydpåsetting. Da kan du gjøre deg kjent med appen i demo-modus før første time på CI-klinikken, slik at du og klinikkpersonalet unngår å miste verdifull tid på å gjennomgå appen ved lydpåsetting.

 

 

 

 

 

Nucleus® 7 og Kanso™ 2 – Deler og tilbehør 

 

Ovenfor finner du navnet på delene på Nucleus 7 og Kanso 2 lydprosessor. Alle delene følger med i settet du vil motta fra sykehuset. 

 

Når du har mottatt utstyret ditt anbefaler vi på det aller sterkeste at du kikker igjennom bruksanvisningen som fulgte med dette. Her finner du mye nyttig og viktig informasjon, både om daglig bruk, tilgjengelig tilbehør, vedlikehold, feilsøking, samt instruksjoner for spesifikke situasjoner, slik som flyreiser eller MRI undersøkelser.

 

 

 

Tilbehør til Nucleus® 7 som det er nyttig å ha kjennskap til 

En fullstendig oversikt over det tilgjengelige tilbehøret til Nucleus® 7 finner du i nettbutikken vår, her.

 

 

True Wireless serien

True Wireless serien får du hjelp i situasjoner der det er vanskelig å høre. Tilbehøret tilkobles CI trådløst, du behøver ikke halsslynge eller kabler. Serien består av følgende tilbehør (fra venstre på bildet):

1) Phone Clip:
Både sender og mottar lyd fra Bluetooth enheter slik som en telefon eller en PC.
2) Mini Microphone 2+: Har flere funksjoner, den kan festes til en taler for én-til-én samtaler, brukes som bordmikrofon i gruppesamtaler, den kan direkteoverføre lyd fra PC eller annen lydavspillingsenhet via 3.4 mm jack og den kan motta lyd fra teleslynge eller FM system.
3) TV streamer: Direkteoverfører lyd fra PC eller TV direkte til CI uten at lyden slås av for de andre i rommet.

Hver del anskaffes separat. Tilbehøret kan tildeles via folketrygden. Du kan søke på utstyret ved hjelp av din lokale Hjelpemiddelsentral. Mer informasjon om tilbehøret finner du her.

 

 

Lyttetelefoner

Lyttetelefoner kan brukes av nærpersoner for å kontrollere at lydprosessor-brukeren mottar lyd, eller for å se at funksjoner slik som telespole eller trådløst tilbehør fungerer. Lyttetelefonene inkluderes i alle CI-sett til barn, det kan også bestilles her. Informasjon om hvordan settet kobles til lydprosessoren finner du i bruksanvisningen.

 

 

 

 

 

Ulike feste-alternativer

Enten du er foresatt for et barn med CI, eller bruker selv, kan du ha behov for ekstra alternativer for å holde lydprosessoren på plass. For Nucleus® 7 finnes det en rekke alternativer for dette, med litt ulike løsninger for barn og voksne. Utstyret dekkes av helseforetaket ditt, og du finner dette i vår nettbutikk, her. Ta kontakt med oss dersom du er usikker på hva slags tilbehør som passer deg.

 

 

 

 

 

Mikrofondeksel

Mikrofondekselet er en viktig del av lydprosessoren din som beskytter mikrofonene fra skitt og smuss. Det er viktig at disse skiftes ut hver tredje måned, eller hvis disse ser skitne ut eller du opplever nedsatt lydkvalitet. Informasjon om hvordan du gjør dette finner du vedlagt med varen, eller i lydprosessorens bruksanvisning. Dekslene dekkes av helseforetaket ditt, og du finner dem i vår nettbutikk, her.

 

 

 

 

Badetilbehør

Med Aqua+ Kit’et til Nucleus® 7 omformes lydprosessoren til en vanntett løsning (IP68). Med settet kan lydprosessren dykkes opp til 3 meter ned i vann i opptil 2 timer. Silikonhylsen i settet er gjenbrukbar, og kan benyttes opptil 50 ganger i både salt-, klor- og ferskvann. Aqua+ settet består blant annet av 2 silikonhylser, en vanntett spole, magnet, sikkerhetsline og oppbevaringseske. Ett sett inneholder deler til én lydprosessor. Kostnaden for settet må du dekke selv. Du finner settet i nettbutikken vår, her.

 

 

 

 

 

 

Tilbehør til Kanso™ 2 som det er nyttig å ha kjennskap til

En fullstendig oversikt over det tilgjengelige tilbehøret til Nucleus® 7 finner du i nettbutikken vår, her.

 

 

 

True Wireless serien

True Wireless serien får du hjelp i situasjoner der det er vanskelig å høre. Tilbehøret tilkobles CI trådløst, du behøver ikke halsslynge eller kabler. Serien består av følgende tilbehør (fra venstre på bildet):

1) Phone Clip:
Både sender og mottar lyd fra Bluetooth enheter slik som en telefon eller en PC.
2) Mini Microphone 2+: Har flere funksjoner, den kan festes til en taler for én-til-én samtaler, brukes som bordmikrofon i gruppesamtaler, den kan direkteoverføre lyd fra PC eller annen lydavspillingsenhet via 3.4 mm jack og den kan motta lyd fra teleslynge eller FM system.
3) TV streamer: Direkteoverfører lyd fra PC eller TV direkte til CI uten at lyden slås av for de andre i rommet.

Hver del anskaffes separat. Tilbehøret kan tildeles via folketrygden. Du kan søke på utstyret ved hjelp av din lokale Hjelpemiddelsentral. Mer informasjon om tilbehøret finner du her.

 

 

Softwear-pad

Kjennes underlaget på Kanso™ 2 for hardt mot huden på hodet? I så fall kan du forsøke med et Softpad under Kansoen. Disse er små myke puter, som tilpasser seg hodets form. De er ment å gi ekstra komfort, samt å forhindre hudirritasjon. Kostnaden for Softwear-pad’ene dekker du selv. Du finner de i nettbutikken vår, her.

 

 

 

 

Ulike feste-alternativer

For å unngå å miste Kanso™ 2 apparatet ditt kan du benytte sikkerhetsline eller hodebånd. Kostnaden for varen dekker du selv. Du finner de i nettbutikken vår, her.

 

 

 

 

 

Mikrofondeksel

Mikrofondekselet er en viktig del av lydprosessoren din som beskytter mikrofonene fra skitt og smuss. Det er viktig at disse skiftes ut hver tredje måned, eller hvis disse ser skitne ut eller du opplever nedsatt lydkvalitet. Informasjon om hvordan du gjør dette finner du vedlagt med varen, eller i lydprosessorens bruksanvisning. Dekslene dekkes av helseforetaket ditt, og du finner dem i vår nettbutikk, her.

 

 

 

 

Badetilbehør

Med Aqua+ Kit’et til Kanso™ 2 omformes lydprosessoren til en vanntett løsning (IP68). Med settet kan lydprosessren dykkes opp til 3 meter ned i vann i opptil 2 timer. Silikonhylsen i settet er gjenbrukbar, og kan benyttes opptil 50 ganger i både salt-, klor- og ferskvann. Aqua+ settet består av 2 silikonhylser, sikkerhetssnor, hodebånd og oppbevaringseske. Kostnaden for settet må du dekke selv. Du finner settet i nettbutikken vår, her.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cochlear sine tjenester – dette kan vi hjelpe deg med

 

 

 

Bestilling av tilbehør

Hos oss kan du bestille alt tilgjengelig tilbehør til lydprosessoren din. I nettbutikken kan du gå inn på din produktmodell og finne alle tilgjengelige produkter med gode produktbeskrivelser for disse. Her kan du se om det finnes ekstra festeanordninger til lydprosessoren din, hva slags batterier som kan brukes, badetilbehør og mye mer. Hvor vidt varen dekkes av helseforetaket ditt eller om du må dekke denne selv, ser du på varens pris, som vil være satt til kr 0 dersom klinikk dekker varen. Alle varer sendes med 1-3 dagers leveringstid og vi har flere ulike betalingsløsninger.

Nettbutikken vår finner du her.

 

Ferieprosessor

Skal du på reise eller ferie, og er redd for at lydprosessoren din kan bli ødelagt, mistet eller stjålet på et sted hvor du vanskelig kan få tak på en ny? Da kan du leie reserve-lydprosessor fra Cochlear for reisen!

Priser, mer informasjon og bestilling av ferieprosessor finner du her.

 

Ødelagt lydprosessor

Vi hjelper deg dersom din lydprosessor er ødelagt eller du behøver hjelp med feilsøking.

Ta kontakt med oss og rapporter hva som er veien, da de fleste problemer ofte kan løses med litt feilsøking eller ekstra-deler. Vi har elektronisk reparasjonsskjema i nettbutikken vår, her, eller du kan kontakte oss på hvilken som helst av plattformene som du finner i kontaktinformasjonen vår nedenfor. 

Dersom din CI lydprosessor behøver reparasjon, vil vi sende deg en ny lydprosessor med innstillingene dine på i posten. Denne beholder du. Vedlagt i pakken finner du returemballasje slik at du kan returnere din defekte lydprosessor til oss. Denne beholder vi. Erstatningsprosessor sendes vanligvis ut samme dag, eller innen 1 virkedag etter du har meldt ifra om feilen. Portoen dekkes av Cochlear. 

 

Mistet lydprosessor

Dersom du har mistet lydprosessoren, må du ta kontakt med sykehuset ditt som har forsikringen på denne, og som må registrere dette i sine systemer. Sykehuset vil så sende deg en erstatningsprosessor, enten fra sitt eget lager, eller de vil kontakte oss hos Cochlear slik at vi sender ut lydprosessoren. Ta kontakt med sykehusets sentralbord eller spør oss hos Cochlear dersom du mangler sykehusets kontaktopplysninger. 

 

Spørsmål og hjelp

Vi kan nås på en rekke ulike plattformer (se nedenfor) og svarer på ethvert spørsmål du skulle kunne ha angående implantatet eller lydprosessoren din. Det finnes ikke spørsmål som er for små, og det finnes ikke spørsmål som er for store. Ta kontakt, så lover vi at vårt imøtekommende og kunnskapsrike team vil strekke seg så langt det lar seg gjøre for å hjelpe deg med din henvendelse.

 

 

 

 

 

 

Vi er her for å hjelpe!

 

Kundeserviceteamet vårt er tilgjengelig for å svare på dine spørsmål eller bekymringer. Vi er enkle å nå, og håper at du ikke nøler med å kontakte oss uansett hva henvendelsen din skulle være. 

Besøksadresse:
Cochlear Norway AS

Brynsveien 13
0667 Oslo

(Åpningstider: virkedager fra 10:00—16:00)

Postadresse:
Cochlear Norway AS

Postboks 6614, Etterstad
0607 Oslo

Tlf.: +47 22 59 47 00 (Åpningstider: virkedager fra 10:00 – 16:00)
SMS: +47 906 12 843
E-post: norway@cochlear.com

Facebook Messenger: Klikk her
Kontaktskjema nettside: Klikk her

Nettsiden vår
På nettsiden vår, www.cochlear.no, finner du blant annet informasjon om våre produkter og tjenester.

Nettbutikken vår
I nettbutikken vår, nettbutikk.cochlear.no, kan du bestille tilbehør til lydprosessoren din, leie ferieprosessor til å ha i bakhånd på reiser, etterspørre reparasjonslydprosessor m.m.

 

 

 

 

Oppsøk helsepersonell for råd om behandling for hørselstap. Resultatene kan variere, og helsepersonellet vil informere deg om de faktorer som kan påvirke resultatet som du får. Les alltid instruksjonene før bruk. Ikke alle produkter er tilgjengelige i alle land. Ta kontakt med din lokale Cochlear-representant for produktinformasjon.

Du finner ytterligere informasjon, forholdsregler og advarsler i bruksanvisningen.

Cochlear Nucleus Smart-appen er tilgjengelig i App Store og Google Play. For kompatibilitetsinformasjon, gå inn på www.cochlear.com/compatibility.

Cochlear, Hear now. Og always, Nucleus, Kanso, den elliptiske logoen og merker med et ®- eller ™-symbol er enten varemerker eller registrerte varemerker som tilhører Cochlear Limited (med mindre annet er angitt).